Tilman Lenssen-Erz  

Literatur



Publikationen - Tilman Lenssen-Erz (Auswahl)

(1984) Studien zum Verb im Kwang (Tschad). Africana Marburgensia, Sonderheft/Special Issue 8, 1984, pp. 1-77.

(1986) The publication of Harald Pager's documentation of the Brandberg. The Digging Stick 3,1, 1986, pp. 3-4.

(1987a) A review of G.J. and D.Fock's Felsbilder in Südafrika. In: Rainer Vossen (ed.) New Perspectives on the Study of Khoisan, Quellen zur Khoisanforschung Band 7, 1987, pp. 173-176.

(1987b) (mit A. von Berg, E. Deichsel, H. Heidenreich, K. Hilbert, L. Hilbert und C. Theune). Die altsteinzeitlichen Funde von Hausen, Gemeinde Oberaula, Schwalm-Eder-Kreis. Fundberichte aus Hessen 27/28, 1987/88 (1994), pp. 47-89.

(1989a) Bericht über das Sonderforum (Wissenschaft und Apartheid). In: Hans-Jürgen Häßler & Christian von Heusinger (Hrsg.) Kultur gegen Krieg – Wissenschaft für den Frieden. Würzburg; Königshausen und Neumann, 1989, pp. 380-383.

(1989b) Die Sprache der Felsbilder. Archäologie in Deutschland 2/1989, pp. 44-48.

(1989c) The Catalogue. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part I - Amis Gorge. Köln, Heinrich-Barth-Institut, 1989, pp. 343-502.

(1989d) The Paintings. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part I - Amis Gorge. Köln, Heinrich-Barth-Institut, 1989, pp. 61-66.

(1990) Buchbesprechung von Chr. Staewen und K.H. Striedter, Gonoa. Tribus 39, 1990, pp. 199-200.

(1991) Buchbesprechung von H.Kolmer, Vorformen sportlicher Aktivitäten in prähistorischen Felsbildern. Nikephoros 3, 1991, pp. 11-13.

(1992) Coherence - a constituent of 'scenes' in rock art. The transformation of linguistic analytical models for the study of rock paintings in Namibia. Rock Art Research 9,2, 1992, pp. 87-105.

(1993a) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part II - Hungorob Gorge. Köln, Heinrich-Barth-Institut 1993, pp. 17-32.

(1993b) The Catalogue. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part II - Hungorob Gorge. Köln, Heinrich-Barth-Institut 1993, pp. 511-677. (weitgehende Deckung mit/largely identical with 1989c)

(1994a) Facts or Fantasy? The rock paintings of the Brandberg, Namibia, and a concept of textualization for purposes of data processing. Semiotica 100, 3/4, 1994, pp. 169-200.

(1994b) Jumping about - Springbok in the Brandberg rock paintings and in the Bleek/Lloyd collection. An attempt at a correlation. In: Dowson, T. and Lewis-Williams, J.D. (eds.) Contested images - diversity in Southern African Rock Art research. Johannesburg, Witwatersrand University Press, 1994, pp. 275-291.

(1995a) Bilder, die die Welt deuten - Felsmalereien im Brandberg, Namibia. In: Klaus G. Gaida (Hrsg.): Erdrandbewohner. Köln, Wienand Verlag, 1995, pp. 13-21.

(1995b) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part III - Southern Gorges. Köln, Heinrich-Barth-Institut, 1995, pp. 15-24.

(1995c) The Catalogue. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part III - Southern Gorges. Köln, Heinrich-Barth-Institut, 1995, pp. 401-543. (weitgehende Deckung mit/largely identical with 1989c)

(1996a) Die Enzyklopädie der Jäger und Sammler. Prähistorische Felsmalereien im Brandberg, Namibia. Forschung in Köln, 1-1996. pp. 60-68.

(1996b) Perceptions du cadre écologique et ses expressions métaphoriques dans l'art rupestre du Brandberg (Namibie). L'Anthropologie 100, 2, 1996, pp. 457-472.

(1997a) Die Weiße Dame. In : Merian, November 1997, pp. 64-66.

(1997b) Metaphors of intactness of environment in Namibian rock paintings. In: Paul Faulstich (ed.) Rock Art as Visual Ecology. IRAC Proceedings I. San Miguel; American Rock Art Research Association, 1997, pp. 43-54.

(1998a) Do Polar Bears Attack Penguins? Rock Art Research in Northern and Southern Africa. Pictogram 10, 1, 1998, pp. 17-21.

(1998b) Gemeinschaft - Gleichheit - Mobilität. Felsbilder im Brandberg, Namibia, und ihre Bedeutung. Grundlagen einer textuellen Felsbildarchäologie. Archäologisches Nachrichtenblatt 3, 4, 1998, pp. 331-335.

(1998c) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part IV - Umuab and Karoab Gorges. Köln, Heinrich-Barth-Institut 1998, pp. 15-24.

(1998d) The Catalogue. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part IV - Umuab and Karoab Gorges. Köln, Heinrich-Barth-Institut 1998, pp. 431-645. (weitgehende Deckung mit/largely identical with 1989c)

(1998e) The Third Gender: Human. Gender-related patterns of activity in the rock paintings of the Brandberg, Namibia. In: Andrew Banks, Hans Heese & Chris Loff (eds.) The Proceedings of the Khoisan Cultures & Cultural Heritage Conference, Cape Town. Cape Town; Infosource, 1998: pp. 146-152.

(1999a) Atacan los Osos Polares a los Pingüinos? La Investigación del Arte Rupestre en el Norte y el Sur de Africa. Boletín SIARB 13, 1999: pp. 23-28.

(1999b) The Empiricism strikes back - textual analyses of Namibian rock paintings regarding the role of women. In: Dario Seglie & Piero Ricchiardi (eds.) NEWS 95 Congress Proceedings. CeSMAP, Pinerolo, 1999: p. 57 (+ vollständiger Text auf/full text on CD-ROM).

(2000a) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part V – Naib Gorge (A) and the Northwest. Köln, Heinrich-Barth-Institut 2000, pp. 15-24.

(2000b) Picturing Ecology through Animal Metaphorism - Prehistoric Hunter-Gatherers and the First Pastro-Foragers in Namibia. In: Michael Bollig & Jan-Bart Gewald (eds.) People, Cattle and Land – Transformations of a Pastoral Society in Southwestern Africa. Köln,.Rüdiger Köppe 2000, pp. 95-118.

(2000c) The Catalogue. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part V - Naib Gorge (A) and the Northwest. Köln, Heinrich-Barth-Institut 2000, pp. 343-512. (weitgehende Deckung mit/largely identical with 1989c)

(2001a) Gemeinschaft - Gleichheit - Mobilität. Felsbilder im Brandberg, Namibia, und ihre Bedeutung. Grundlagen einer textuellen Felsbildarchäologie. Heinrich-Barth-Institut, Köln.

(2001b) On ethics and attacks – a reply to John Kinahan. Cimbebasia 17, 2001: 253-256.

(2002a) Arte por el arte – revisión de la documentación de arte rupestre de Harald Pager. In. Freddy Taboada Tellez & Matthias Strecker (eds.): Documentatción y Registro del Arte Rupestre. La Paz, SIARB, pp. 47-66.

(2002b) Art for Art's Sake in Rock Art Research - On the Ethics of Archaeological Documentation. In: Jennerstrasse 8 (eds.) Tides of the Desert - Gezeiten der Wüste. Köln, Heinrich-Barth-Institut, pp. 549-558.

(2002c) Prolog: Eine Festschrift für Rudolph Kuper. In: Jennerstrasse 8 (eds.) Tides of the Desert - Gezeiten der Wüste. Köln, Heinrich-Barth-Institut, pp. 12-14

(2004a) Bilder im Hellen – ein globale Betrachtung. Neanderthal Museum, Mettmann.

(2004b) Buchbesprechung: Miklos Szalay (ed.), Der Mond als Schuh - The Moon as Shoe. Paideuma 50, 2004, pp. 297-300.

(2004c) The landscape setting of rock-painting sites in the Brandberg, Namibia: infrastructure, Gestaltung, use and meaning. In: Christopher Chippindale & George Nash (eds.): Pictures in Place - The Figured Landscapes of Rock-Art. Cambridge University Press; Cambridge 2004: 131-150.

(2005a) A Homecoming of Rock Art. Namibia Magazin 1/05: 26.

(2005b) Archäologie und Prähistorie. In: Klaus Sachs-Hombach (Hrsg.) Bildwissenschaft – Disziplinen, Themen, Methoden. Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft, Frankfurt, pp. 163-173.

(2005c) The „White Lady“ and her disciples. The Southern Times, 1 May 2005. p. C5

(2006a) Vom warum nach immer. In: Klaus G. Gaida (Hrsg.) Es fünf aber die. Edition Erdrand, Weweler.

(2006b) Von Regenbeinen und Regenhaaren – Überlieferungen von Wildbeutern arider Zonen im südlichen Afrika. Heinrich Barth Kurier 1/06, pp. 6-9

(im Druck) Space and discourse as constituents of past identities – the case of Namibian rock art. Erscheint in/To appear in: Inés Domingo Sanz, Danae Fiore & Sally K. May (eds.) Archaeologies of Art: time, place and identity.

(im Druck) Rock Art in Context – theoretical aspects of pragmatic data collections. Erscheint in/To appear in: Knut Helskog (ed.), Rock Art Recording, Papers from the SACRA Conference, Kimberley 2006.

mit Marie-Theres Erz

(1997) Wo Kunst Geschichte macht - Felsbilder im südlichen Afrika. In: Gertrud Boden, Jäger und Gejagte - Die Buschleute im südlichen Afrika. Duisburg; Stadt Duisburg, 1997: 70-79.

(1998) Zeitvergleich - Protokoll eines unmöglichen Dialogs. In: Klaus G. Gaida (Hrsg.) Zeitvertreib. Salon Verlag; Wiesbaden, 1998: pp. 149-167.

(1999) Expedition ins Reich der Bilder. Die Erforschung der Felskunst in Namibia. In: Gisela Graichen (Hrsg.) Schliemanns Erben – Von den Schwarzen Pharaonen zu den Herren der eisigen Höhen. Lübbe Verlag; Bergisch-Gladbach, 1999, pp. 148-179.

(2000) Brandberg – Der Bilderberg Namibias. Kunst und Geschichte einer Urlandschaft. Jan Thorbecke Verlag; Stuttgart, 2000.

(2001) The Rain’s Hair and the Rain’s Legs – a cultural historical essay of a rainy day. In: Stefan Eisenhofer (Hrsg.) Spuren des Regenbogens. Arnoldsche Verlagsanstalt; Stuttgart, 2001, pp. 284-291.


Ko-Autorenschaft

(mit Jörg Neubig) (2003) Augenblick und Ewigkeit, Raum und Diskurs. Artefakte der prähistorischen Kunst Namibias und die Arteplage in Murten, Expo.02 in der Schweiz. In: Andreas Pastoors & Gerd-C. Weniger (Hrsg.) Höhlenkunst und Raum: Archäologische und architektonische Perspektiven - Cave art and space: Archaeological and architectural perspectives. Neanderthal Museum; Mettman, 2003: 74-90.

(mit Maya von Czerniewicz & Jörg Linstädter) (2004) Preliminary investigations in the Djebel Uweinat region, Libyan Desert. Journal of African Archaeology, 2, 1, 2004: 81-96.

(mit Maya von Czerniewicz) (2005) Résultats préliminaires des recherches archéologiques dans l’Ennedi. Revue Scientifique du Tchad 7 (2): 5-18.

(mit Ralf Vogelsang) (2005) Populating no-man's-land - rock art in northern Namibia. South African Archaeological Society Goodwin Series 9, December 2005, pp. 54 - 62.

(mit Georges Sauvet, Robert Layton, Paul Taçon, André Wlodarczyk) (im Druck) La structure iconographique d’un art rupestre est-elle une clef pour son interprétation? Erscheint in/To appear in: Zephyrus.

 


© 2007 Tilman Lenssen-Erz